آسیا، پیشتاز در رشد کلان شهرها
**پایگاه دانش و سرگرمی**
سیستم تبادل بنر پارود

نقشه: آسیا، پیشتاز در رشد کلان شهرها +نمودار

افزایش سریع جمعیت در شهرها، یکی از ویژگی های بارز کشورهای صنعتی است. تا اواسط قرن بیستم، آمریکا و ژاپن، دو کشوری که بزرگترین اقتصاد جهان را داشتند، پدیده نوینی را در حیطه شهر و شهرنشینی به وجود آوردند، که به آن "کلان شهر"‌ می گویند. پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۵، از کل کلان شهرهای جهان، هفت شهر در آسیا پدید خواهد آمد. در نقشه های زیر برای مشاهده روند رشد کلان شهر ها، روی سال کلیک کنید:

نگاه کلی

شهرهایی که بیش از ۱۰ میلیون جمعیت دارند

این عکس کره زمین، در شب است. جمعیت زمین در مناطق شهری عمده، تراکم بیشتری دارد. در اواسط قرن بیستم، پدیده کلان شهر متولد شد؛ یعنی شهری که بیش از ۱۰ میلیون جمعیت دارد.

**********

۱۹۸۰

آسیا چگونه در رشد کلان شهرها پیشتاز است؟

 

نخستین کلان شهرها، نیویورک و توکیو بودند. تا سال ۱۹۸۰ شمار ساکنان توکیو تقریبا دو برابر ساکنان نیویوک شده بود. در آمریکای لاتین، مکزیکو سیتی و سائو پائولو در برزیل، تا آن زمان به فهرست کلان شهرها اضافه شده بودند و این پس از انفجار جمعیت در دهه ۱۹۷۰ روی داد.

**********

۱۹۹۰

آسیا چگونه در رشد کلان شهرها پیشتاز شد؟

تا واسط دهه ۱۹۹۰، مراکز گسترده شهری در کشورهای در حال توسعه به عنوان موتور رشد اقتصادی عمل می کردند. مومبای (بمبئی)‌ تا آن زمان نخستین کلان شهر آسیایی در خارج از ژاپن شده و تعداد کل کلان شهرها در آسیا با کلان شهرهای قاره آمریکا برابر شده بود.

**********

۲۰۰۰

آسیا چگونه در رشد کلان شهرها پیشتاز شد؟

تا سال ۲۰۰۰، مسکو و قاهره نخستین کلان شهرهای قاره های اروپا و آقریقا بودند. در آسیا نیز چهار کلان شهر به فهرست اضافه شد، از جمعه کراچی و داکا. آسیا تا این سال بیشترین تعداد کلان شهرها را در میان قاره های جهان در خود جای می داد.

**********

۲۰۱۰

آسیا چگونه در رشد کلان شهرها پیشتاز شد؟

تا سال ۲۰۱۰، ۲۱ کلان شهر در جهان وجود داشت و پاریس نخستین کلان شهر غرب اروپا شده بود. پیشتر در این دهه، جمعیت شهر دهلی با سرعت یک و نیم میلیون در هر دو سال رشد می کرد. این شهر بسرعت به دومین شهر پرجمعیت دنیا پس از توکیو تبدبل شد.

***********

۲۰۲۵

آسیا چگونه در رشد کلان شهرها پیشتاز شد؟

تا سال ۲۰۲۵، با احتساب گوانگژو - گوانگدنگ شمار کلان شهرهای چین به پنج خواهد رسید. پیش بینی می شود که در هند، مومبای (بمبئی) با جمعیتی معادل ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به سومین شهر پرجمعیت دنیا تبدیل شود. ۹ شهر پرجمعیت دنیا احتمالا جمعیتی بیش از ۲۰ میلیون خواهند داشت.

برگرفته از : بی بی سی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ 26 / 8 / 1390برچسب:نقشه,آسیا,نقشه آسیا,کلان شهر,رشد, توسط مسعود بلیدئی |